6 lipca do ruchu oddano nową trasę.
W ramach inwestycji realizowanej przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, powstała obwodnica o długości 5,2 km. Jej początek jest zlokalizowany przy ulicy Szamotulskiej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184 w Nowej Wsi, a koniec - na rondzie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182 przed miejscowością Smolnica. Nowa obwodnica zdecydowanie pozytywnie wpłynie na komunikację w mieście. Obsługa transportowa dużych zakładów przemysłowych zostanie wyprowadzona z centrum, gdyż cały tranzyt przeniesie się na nową trasę. Budowa zdecydowanie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności gospodarczej i dostępności regionu.
– Oddanie do użytku obwodnicy Wronek, wybudowanej przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, zlikwiduje „wąskie gardło” w układzie komunikacyjnym województwa. Poprawi się także poziom bezpieczeństwa i komfort codziennego funkcjonowania mieszkańców – podkreśla Marszałek Marek Woźniak.
Z kolei Wojciech Jankowiak Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego mówi o ważności tej inwestycji, głównie z myślą o bezpieczeństwie mieszkańców. – Od pomysłu do samej realizacji minęło ponad dziesięć lat. Zadanie wykonano bardzo sprawnie. Dzisiaj możemy się tylko cieszyć i korzystać z nowej trasy.
Zakres prac
Zakres robót objął budowę:
- wiaduktu kolejowego nad linią PKP
- wiaduktu nad drogą prowadzącą do miejscowości Stróżki
- trójprzęsłowego mostu nad Wartą
- trzech rond
- przepustów drogowych
- dróg dojazdowych do terenów przyległych
- Wartość zadania:
- 81 mln złotych
- Dofinansowanie UE:
- 65 mln złotych
- Termin ostatecznego odbioru inwestycji:
- czerwiec 2022 rok
- Wykonawca:
- Konsorcjum firm Colas Polska/Most Sopot
- Czas realizacji:
- 777 dni od dnia podpisania umowy do zakończenia robót
Ciekawostki
- W ramach budowy mostu, z uwagi na zróżnicowane warunki gruntowe do posadowienia przeprawy (brak podpór w nurcie rzeki) wykorzystano 262 pale prefabrykowane wbijane o długości do 14 m. Możemy to porównać do 111 wieżowców – 11 piętrowych.
- Obiekt zaprojektowano w klasie obciążenia A – 50 ton.
- Długość mostu to 252,2 metry, a szerokość 15 metrów.
- W skład przeprawy weszły dwa przyczółki, dwie podpory pośrednie, trzy przęsła – 2 × 60 m skrajne, 1 × 100 m środkowe.
- Do budowy mostu wykorzystano 655 ton zbrojenia, 95 ton stali sprężającej, 4542,7 m3 betonu, 487,6 metrów prefabrykatów polimerobetonowych oraz po 1878 m2 warstw wiążącej i ścieralnej o grubości po 4 cm asfaltu.