We wtorek 10 maja Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego i Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego odwiedzili Gostyń. Głównym celem było spotkanie informacyjne i wizyta na placu budowy obwodnicy miasta w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434.
Podczas spotkania zorganizowanego przez Starostę Gostyńskiego Roberta Marcinkowskiego Marszałek i Wicemarszałek, a także radni powiatu, miasta Gostyń i gminy Piaski, zapoznali się z bieżącymi informacjami na temat trwającej budowy obwodnicy. Piotr Górka, kierownik budowy z firmy STRABAG (głównego wykonawcy) przedstawił aktualne zaawansowanie robót i plany na najbliższe miesiące. Zarówno on, jak i przedstawiciele Zarządu Województwa, odpowiadał również na liczne pytania radnych. Po spotkaniu samorządowcy odwiedzili plac budowy, by przyjrzeć się postępom prac.
- Oto konkretny przebieg obwodnicy Gostynia. Czekaliśmy na ten moment dość długo, ale w końcu jesteśmy na etapie konkretnych prac budowlanych i widzimy już pierwsze efekty – mówił Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego. - Z punktu widzenia województwa obwodnica Gostynia – wspólnie z obwodnicą Wronek i Obornik – była traktowana jako pierwszoplanowe zadanie obwodnicowe do wykonania. Inwestycja ta jest szczególnie ważna dla mieszkańców Gostynia, bo widzimy ogromne natężenie ruchu ciężarowego w mieście. Cieszy również to, że naszym śladem poszła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, decydując się na budowę obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 12. Za jakiś czas te dwie obwodnice zostaną spięte w jeden węzeł, co znacząco odciąży ruch tranzytowy. Właśnie o takie kompleksowe rozwiązania w przestrzeni Wielkopolski nam chodzi – dodał Marszałek.
Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przypomniał z kolei, że budowa obwodnicy Gostynia to obecnie największa inwestycja drogowa realizowana przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. – Jej wartość wynosi bez mała 140 milionów złotych, z czego ponad 100 milionów pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach środków z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, pozostających w dyspozycji Zarządu Województwa Wielkopolskiego, a reszta to wysiłek budżetu województwa – podkreślał Wicemarszałek. I zaznaczył, że obwodnica Gostynia wpisuje się w większe, realizowane przez lata przedsięwzięcie jakim jest rozbudowa drogi nr 434 od Poznania, przez Śrem, po Rawicz.
Obwodnicy Gostynia będzie miała długość 8,4 km (wraz z drogą łączącą nowy przebieg z istniejącym układem drogowym o długości 1,8 km). Jej początek będzie miał miejsce na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4939P Gostyń – Krajewice, a koniec na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4954P Gostyń – Smogorzewo.
Podstawowym celem budowy jest wyprowadzenie ruchu samochodowego (zwłaszcza tranzytowego) ze zwartej zabudowy miasta i likwidacja tzw. wąskiego gardła w układzie komunikacyjnym województwa. Inwestycja przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, poprawy komfortu życia mieszkańców Gostynia oraz rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego regionu.
Zadanie jest realizowane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstaje w dwóch systemach: główny odcinek obwodnicy w systemie „zaprojektuj i wybuduj”,
a odcinek drogi włączający obwodnicę do istniejącego układu komunikacyjnego – w systemie „buduj”. W pierwszym przypadku wykonawca najpierw musiał przygotować projekt, uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje (w tym decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji ZRID, którą otrzymał w styczniu 2022 r.), a dopiero potem przystąpić do budowy. Natomiast „droga łącząca” została wybudowana w 2019 r.
Generalnym wykonawcą realizowanej inwestycji jest STRABAG. Aktualnie prowadzone są prace przy przebudowie kolizji z sieciami teletechnicznymi, wodno-kanalizacyjnymi, gazowymi
i elektroenergetycznymi. Na przełomie maja i czerwca planowana jest przebudowa kolidującej linii wysokiego napięcia (110kV).
Trwają również roboty ziemne: humusowanie skarp wykopów, budowa nasypów drogowych
i budowa przepustów. Niebawem rozpocznie się układanie pierwszych warstw konstrukcyjnych. Nad Rowem Bodzewskim trwają prace przy budowie mostu i przygotowania do budowy wiaduktu nad drogą krajową nr 12.
Pierwsze roboty bitumiczne zaplanowano na drugą połowę czerwca. W miesiącach letnich planowane jest wykonanie objazdu DK12 na węźle Piaski (z wykorzystaniem nowo budowanych łącznic relacji wschód – zachód) i poprowadzenie ruchu samochodowego po śladzie nowej drogi.
Całkowita wartość: 137,1 mln zł, w tym 107,9 mln zł udział UE.
Termin realizacji drogi łączącej: 2018-2019 r.
Termin uzyskania decyzji ZRID dla ciągu głównego: styczeń 2022 r.
Termin rozpoczęcia budowy ciągu głównego: luty 2022 r.
Termin zakończenia inwestycji: sierpień 2023 r.
Wykonawca robót budowlanych: STRABAG sp. z o.o.
Podstawowy zakres inwestycji obejmuje budowę:
- nowego fragmentu drogi o długości 8,4 km
- nowego mostu na rzece Stara Kania w gminie Piaski
- wiaduktu nad linią kolejową PKP
- obiektu nad Rowem Bodzewskim
- dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12
- ścieżek pieszo-rowerowych
- chodników
- zatok autobusowych
- elementów bezpieczeństwa ruchu
- kanalizacji deszczowej.
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi: G
- kategoria ruchu: KR 5
- nośność drogi: 115 kN
- nośność obiektów mostowych: klasa A (do 50 ton)
- szerokość jezdni: 7 m
- szerokość chodnika: 2 m
- szerokość ścieżki pieszo-rowerowej: 2,5 m.