Po długim, 10-miesięcznym oczekiwaniu mamy ją – Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w postaci budowy obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434. Oznacza to, że niebawem Samorząd Województwa Wielkopolskiego rozpocznie realizację głównego odcinka nowej drogi.
Budowa obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434 to jedna z największych najważniejszych inwestycji ostatnich lat na drogach wojewódzkich. To również zadanie strategiczne pod kątem transportu w tej części Wielkopolski, gdyż w zakresie ruchu lokalnego obwodnica będzie alternatywą dla dróg krajowych, a tym samym: przyczyni się do większej płynności ruchu. Na uzyskanie stosownych pozwoleń oczekujemy od długiego czasu, oczekują też mieszkańcy Gostynia – dużego i prężnego ośrodka południowej Wielkopolski. Cieszę się, że podpisana dziś decyzja pozwoli rozpocząć budowę, która – co należy przypomnieć – finansowana będzie z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego i środków budżetowych Samorządu Województwa Wielkopolskiego – mówi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.
Wyczekiwana obwodnica będzie miała długość 8,4 km (wraz z drogą łączącą ją z istniejącym układem komunikacyjnym o długości 1,8 km). Jej początek będzie miał miejsce na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4939P Gostyń – Krajewice, a koniec na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4954P Gostyń – Smogorzewo.
Zadanie jest realizowane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstaje w dwóch systemach: główny odcinek obwodnicy w systemie "zaprojektuj i wybuduj", a odcinek drogi włączający obwodnicę do istniejącego układu komunikacyjnego – w systemie "buduj". W pierwszym przypadku wykonawca najpierw musiał przygotować projekt, uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje (w tym wyczekiwany ZRID), a dopiero potem przystąpić do budowy. Natomiast "droga łącząca" została wybudowana w 2019 r.
- Całkowita wartość:
- 117,5 mln zł, w tym 85,2 mln zł udział UE
- Termin zakończenia inwestycji:
- 2023 rok
- Wykonawca robót budowlanych:
- STRABAG sp. z o.o.
Podstawowy zakres inwestycji obejmuje budowę:
- nowego fragmentu drogi o długości 8,4 km
- nowego mostu na rzece Stara Kania w gminie Piaski
- wiaduktu nad linią kolejową PKP
- obiektu nad Rowem Bodzewskim
- dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12
- ścieżek pieszo-rowerowych
- chodników
- zatok autobusowych
- elementów bezpieczeństwa ruchu
- kanalizacji deszczowej.
Podstawowe parametry techniczne:
- klasa drogi: G
- kategoria ruchu: KR 5
- nośność drogi: 115 kN
- nośność obiektów mostowych: klasa A (do 50 ton)
- szerokość jezdni: 7 m
- szerokość chodnika: 2 m
- szerokość ścieżki pieszo-rowerowej: 2,5 m