ul. Wilczak 51, 61-623 Poznań

decyzje i umowy

Plan orientacyjny obwodnicy Gostynia

Po długim, 10-miesięcznym oczekiwaniu mamy ją – Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w postaci budowy obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434. Oznacza to, że niebawem Samorząd Województwa Wielkopolskiego rozpocznie realizację głównego odcinka nowej drogi.

Budowa obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434 to jedna z największych najważniejszych inwestycji ostatnich lat na drogach wojewódzkich. To również zadanie strategiczne pod kątem transportu w tej części Wielkopolski, gdyż w zakresie ruchu lokalnego obwodnica będzie alternatywą dla dróg krajowych, a tym samym: przyczyni się do większej płynności ruchu. Na uzyskanie stosownych pozwoleń oczekujemy od długiego czasu, oczekują też mieszkańcy Gostynia – dużego i prężnego ośrodka południowej Wielkopolski. Cieszę się, że podpisana dziś decyzja pozwoli rozpocząć budowę, która – co należy przypomnieć – finansowana będzie z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego i środków budżetowych Samorządu Województwa Wielkopolskiego – mówi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego.

Wyczekiwana obwodnica będzie miała długość 8,4 km (wraz z drogą łączącą ją z istniejącym układem komunikacyjnym o długości 1,8 km). Jej początek będzie miał miejsce na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4939P Gostyń – Krajewice, a koniec na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4954P Gostyń – Smogorzewo.

Zadanie jest realizowane przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstaje w dwóch systemach: główny odcinek obwodnicy w systemie "zaprojektuj i wybuduj", a odcinek drogi włączający obwodnicę do istniejącego układu komunikacyjnego – w systemie "buduj". W pierwszym przypadku wykonawca najpierw musiał przygotować projekt, uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje (w tym wyczekiwany ZRID), a dopiero potem przystąpić do budowy. Natomiast "droga łącząca" została wybudowana w 2019 r.

Całkowita wartość:
117,5 mln zł, w tym 85,2 mln zł udział UE
Termin zakończenia inwestycji:
2023 rok
Wykonawca robót budowlanych:
STRABAG sp. z o.o.

Podstawowy zakres inwestycji obejmuje budowę:

  • nowego fragmentu drogi o długości 8,4 km
  • nowego mostu na rzece Stara Kania w gminie Piaski
  • wiaduktu nad linią kolejową PKP
  • obiektu nad Rowem Bodzewskim
  • dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12
  • ścieżek pieszo-rowerowych
  • chodników
  • zatok autobusowych
  • elementów bezpieczeństwa ruchu
  • kanalizacji deszczowej.

Podstawowe parametry techniczne:

  • klasa drogi: G
  • kategoria ruchu: KR 5
  • nośność drogi: 115 kN
  • nośność obiektów mostowych: klasa A (do 50 ton)
  • szerokość jezdni: 7 m
  • szerokość chodnika: 2 m
  • szerokość ścieżki pieszo-rowerowej: 2,5 m

 Plan orientacyjny obwodnicy Gostynia

Chcesz złożyć wniosek do WZDW?