Umowa na budowę obwodnicy Gostynia podpisana

21 sierpnia br. nastąpiło podpisanie umowy na budowę wyczekiwanej obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434. W uroczystym złożeniu podpisów przez Dyrektora WZDW w Poznaniu i przedstawicieli spółki STRABAG wzięli udział Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego i Wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Towarzyszyli im Zofia Szalczyk, Przewodnicząca Sejmiku Województwa, Andrzej Pospieszyński, Radny Województwa, Robert Marcinkowski, Starosta Gostyński i Wiesław Glapka, Wójt Gminy Piaski. Wśród gości pojawili się też m.in. parlamentarzyści i lokalni samorządowcy.

– Obwodnice Obornik, Wronek i właśnie Gostynia od lat były sztandarowymi inwestycjami Zarządu Województwa Wielkopolskiego, które dzięki strategicznemu myśleniu, konsekwencji i uporowi w niedalekiej przyszłości staną się faktem – mówił w Gostyniu Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego. – To efekt pracy wielu osób, umiejętności zawierania kompromisów i rozwiązywania problemów. Największym z tych ostatnich jest brak obwodnicy drogi krajowej nr 12, z którą obwodnica w ciągu drogi wojewódzkiej miałaby się połączyć. Rozwiązujemy jednak problemy komunikacyjne na tyle, na ile dziś możemy. Niezwykle się cieszę, że w namacalnej perspektywie będziemy mogli ulżyć mieszkańcom Gostynia, zapewniając mniej uciążliwy i bezpieczniejszy ruch samochodowy w mieście – dodał Marszałek Marek Woźniak.

Obwodnica miasta będzie miała długość 8,4 km (w tym 1,8 km drogi łączącej nowy przebieg z istniejącym układem drogowym). Jej początek będzie miał miejsce na połączeniu z drogą krajową nr 12 i drogą powiatową nr 4954P, a koniec – na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4939P Gostyń – Krajewice. Nowy przebieg drogi powstanie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw będzie musiał przygotować projekt, uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje, a dopiero potem przystąpi do budowy. Natomiast odcinek drogi łączącej będzie realizowany w systemie „buduj”. 

Podstawowy zakres inwestycji obejmie budowę: nowego fragmentu drogi, nowego mostu na rzece Stara Kania, wiaduktu nad linią kolejową PKP, obiektu nad Rowem Bodzewskim, dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12 wraz z wiaduktem, ścieżek pieszo-rowerowych, zatok autobusowych, elementów bezpieczeństwa ruchu, kanalizacji deszczowej, chodników.

Zadanie jest realizowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jego wartość wynosi 116,6 mln zł, w tym 85,5 mln zł stanowi udział UE. Termin realizacji inwestycji to lata 2018-2021.